Jump to content


Photo

satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 ozkanb

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 24 June 2012 - 12:48

Hallo mensen,

Ik ben namelijk een beginner momenteel en het is hier ook mijn eerste post, dus hallo mensen :)

mijn probleem is volgende: ik ben momenteel mijn schotel aan het uitrichten, maar ik wist echt dat dat zo moeizaam traag kon gaan. Ik heb ook de signaalsterkte meter op mijn dreambox geopend (openpli) maar wat ik ook doe, het wil zelfs geen 5 % worden. Ik gebruik een android applicatie genaamd Dishpointer pro om mijn satelliet ongeveer te vinden, maar het wilt echt niet lukken om het signaal te vinden. Ik was gisteren 3 uur bezig geweest om het te vinden maar tevergeefs. Dus ik dacht dat ik iets verkeerds deed, dus wou ik jullie hulp vragen.

Wat zijn de belangrijkste tips die ik kan krijgen om signaal te kunnen vinden?

Merci

Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #2 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 24 June 2012 - 13:01

Wat zijn de belangrijkste tips die ik kan krijgen om signaal te kunnen vinden?


Welke satelliet wil je vinden?
Een vuistregel voor Astra-1: Daar waar `s morgens tegen 11 uur de zon staat, daar aan de hemel staat Astra-1 ongeveer. Zorg ervoor dat de hoek van de schotel op de gradenboog aan de achterkant tussen de 29 en 31 staat.

Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #3 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 June 2012 - 13:08

Een eerste richting (zodat je in ieder geval signaal hebt) kan behoorlijk lastig zijn, hoewel het mij tegenwoordig wel in een paar minuten lukt :)

Ik heb wel een paar tipjes voor je, hopelijk dat het morgen beter weer is ;)

Al eerste: heb je zicht op andere schotels (die op 19.2 of 23.5 staan afgesteld, niet op de Türkstat of Hispasat, da's een heel andere kant op)? Dat scheelt, want dan heb je een beetje een idee welke kant je op moet kijken. Ik heb ooit gewoon de hele schotel gepakt (een Visiosat Bisat, dus niet eens een kleintje!) en daarmee gewoon een beetje de "goede kant" op gericht en vrij snel had ik wel een klein signaaltje. Het is wel belangrijk dat de lnb op dat moment al goed zit, voor een compleet nieuwe installatie is dat wat lastiger. Je moet ook de schotel zoveel mogelijk waterpas houden.

Heb je al een paal en kun je de schotel makkelijk erop draaien (schroeven nog niet aandraaien dus), dan kun je het op die manier doen. De schotel moet ook weer waterpas staan. Uiteindelijk moet je ook de helling van de schotel gaan tunen, maar om te beginnen waterpas doen, dat is een goed uitgangspunt. Dan vervolgens zo goed mogelijk naar de goede hoek draaien en dan in héél kleine stapjes de schotel draaien. Elke keer even wachten totdat de gegevens geupdate zijn, dat kan wel 1-2 seconden duren. Altijd eerst kijken naar LOCK. Zolang er geen LOCK is, zeggen alle andere waardes NIKS. Zodra je LOCK hebt, kun je naar SNR gaan kijken. De AGC kijk je NIET naar. Die zo hoog mogelijk maken en dan naar de volgende stappen, afhankelijk van wat voor je schotel je hebt. Als je alles optimaal hebt, kan het soms de moeite waard zijn om het hele rondje nog een keer te doen. Je moet altijd gaan voor de hoogste SNR die haalbaar is, ook al heb je al lang beeld.

Maar voorlopig eerst stap 1, LOCK zien te krijgen. Weet je zeker dat je vrij uitzicht op de satelliet hebt? Dat je alles goed ingesteld hebt?

Een "gewone" schotel moet je, als je een beetje geoefend bent, wel in een half uurtje optimaal uitgericht hebben. Een wavefrontier, da's andere koek, ben ik dagen mee bezig geweest!

Vertel eens wat voor spullen je hebt?

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #4 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 24 June 2012 - 13:10

Een wavefrontier, da's andere koek, ben ik dagen mee bezig geweest!


Kwartiertje

Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #5 ozkanb

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 24 June 2012 - 13:17

Ik ga straks een fototje nemen met dishpointer. Zo kunnen jullie ook zien of er obstakels zijn tussen schotel en satelliet. De satelliet waar ik momenteel op zoek ben is Turksat 42E. Maar ik heb nog een tweede schotel die naar Astra 19.2E moet ingesteld worden. Tot straks! :)

Edited by ozkanb, 24 June 2012 - 13:18.


Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #6 Autodelta

  • Senior Member
  • 356 posts

+12
Neutral

Posted 24 June 2012 - 13:20

Meet je kabel ook even door voor het geval er sluiting in zit.

Deze is ook handig http://www.dishpointer.com/

Nog een handige android app is Enigma signal meter

https://play.google....app.signalmeter

Vu+Solo2 PLi 4.0 1 TB HD Triax 88 28, 23.5, 19.2, 13


Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #7 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 June 2012 - 13:28


Een wavefrontier, da's andere koek, ben ik dagen mee bezig geweest!

Kwartiertje

Die van mij is natuurlijk niet helemaal standaard, lastig dak en nu optimaal uitgericht, dat red je echt niet in "een kwartiertje" ;)

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 June 2012 - 13:30

Deze is ook handig http://www.dishpointer.com/

Ja, precies die! Zo kwam ik er ook achter dat alles voorbij de 28.2 bij mij niet haalbaar is, omdat het dak dan in de weg staat. Richting west gaat het gelukkig wel goed.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #9 ozkanb

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 24 June 2012 - 13:36

Hierbij een foto van mijn zicht op 42E. Is Astra 19.2 ook haalbaar hier?
Posted Image

Edited by ozkanb, 24 June 2012 - 13:36.


Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #10 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 June 2012 - 13:42

Zo te zien wel. Kun je nog even bij dishpointer kijken? Je moet daar even de volgende stappen doen:
- 19.2 aangeven
- kijken waar de lijn vanaf je schotel langskomt
- hoogste obstakel op die lijn markeren en de hoogte daarvan aangeven
- dishpointer geeft dan aan hoe "hoog" de lijn van de ontvangst is op dat punt

En zo weet ik dus ook dat bij mij alles voorbij de 28.2 bij mij niet over het dak van de buren komt. En dat verklaart ook waarom ik maar geen ontvangst op 36E had. Het werkt dus echt ;)

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 June 2012 - 13:44

Ga je nou trouwens twee schotels neerzetten? Ze zitten inderdaad wel ver uit elkaar, 23 graden. Met een wavefrontier kan het wel, maar dat is misschien wat overkill ;)

Ik zag van de week twee huizen (naast elkaar) waarbij bij allebei een grote schotel boven de voordeur hing, dezelfde kant op. Dan denk ik dus, hadden ze dat niet een samen kunnen doen...

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #12 ozkanb

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 24 June 2012 - 13:45

Sorry voor dubbelpost: hier de afbeelding. En inderdaad, ik ga 2 schotels neerzetten
Posted Image

Edited by ozkanb, 24 June 2012 - 13:49.


Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 June 2012 - 13:46

Even een beetje geblurd, wel zo netjes ja.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #14 ozkanb

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 24 June 2012 - 13:52

Dus even samenvatten: Zo te zien is 42E haalbaar. Astra 19.2E is rechts van 42E (dus ook hoger) Die is ook haalbaar denk ik. Dishpointer.com zegt dat de dak maximum 23 meter moet zijn daar bij 19.2E en dat is niet het geval.

Dus ik ga nog wat verder moeten zoeken denk ik.

Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #15 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 June 2012 - 13:55

Voor zover ik kan zien op jouw plaatje, heb je een puik plekje voor je schotel gevonden!

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #16 ozkanb

  • Member
  • 11 posts

0
Neutral

Posted 24 June 2012 - 14:04

Voor zover ik kan zien op jouw plaatje, heb je een puik plekje voor je schotel gevonden!

Ja :) Nu nog instellen natuurlijk :) Maar het regent :(. Ik kan echt niet wachten om mijn Dreambox 500HD met mijn 42" LG LED Full HD tv te testen :)

Edited by ozkanb, 24 June 2012 - 14:06.


Re: satelliet schotel uitrichten, signaal weergeven op dreambox openpli #17 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 26 June 2012 - 08:23

Ben benieuwd hoe 't afloopt!

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users