Jump to content


Photo

VU Duo kapot? Starting.......


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 FrankieV

  • Senior Member
  • 223 posts

0
Neutral

Posted 12 April 2013 - 16:43

De box is een aantal keer de laatste dagen uit zichzelf gereboot. Pli 3.0 er van de week opgezet, was uiteindelijk geen probleem na wat kleine foutjes van mijzelf.

Draait eigenlijk goed, maar 3x deze week een spontane reboot. Nu start hij helemaal niet meer op. Starting....... op het display. Wel heb ik de picons op een USB stick achter in de box. Ik dacht even dat die het probleem was, maar ook zonder stick weigert de box. De stick was overigens leeg, nieuw en met de vu gepartitioneerd.

 

Volgens mij gebruikte de box kernel 3.1.1. en heb overigens geen nieuwe bootloader gebruikt.

 

Had ik eerst een nieuwere bootloader moeten flashen?

Of is de beruchte elco C807 nu toevallig defect?


<p>Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 7.2) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 7.2) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Re: VU Duo kapot? Starting....... #2 Marcello

  • Senior Member
  • 232 posts

+1
Neutral

Posted 12 April 2013 - 17:14

Hey FrankieV

Ik vermoed de elco (s). Ik kreeg spontane reboots voordat de vu-duo alleen maar de beruchte rode led en starting kreeg. Geen leven meer uit te halen. Overigens waren er bij mij 2 elco's aan het lekken. Inmiddels vervangen en draait alsof ie zo weer uit de fabriek komt ...:-)
Duolnb, triax 78
Zgemma H9 Twin + H7S

Re: VU Duo kapot? Starting....... #3 FrankieV

  • Senior Member
  • 223 posts

0
Neutral

Posted 12 April 2013 - 17:30

Ik heb ook de rode led. Doet niks meer. Ik zie overigens niets aan de elcos. Ga morgen een elco halen. Bootloader kan je niet zijn?
<p>Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 7.2) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 7.2) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Re: VU Duo kapot? Starting....... #4 ROMAN

  • Senior Member
  • 73 posts

0
Neutral

Posted 12 April 2013 - 19:11

 Ga morgen een elco halen.

Ik zou toch eerst eens opnieuw de image flashen via een USB stick (Ik spreek uit ondervinding !)



Re: VU Duo kapot? Starting....... #5 FrankieV

  • Senior Member
  • 223 posts

0
Neutral

Posted 12 April 2013 - 19:34

Oke, ga ik dat morgen eerst proberen. Maar ik zit nog steeds met de vraag of ik de bootloader eerst moet flashen/updaten? Hoe kan ik zien of dat ik de juiste heb/gebruik? Of kan ik dat zien aan die kernelversie?
<p>Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 7.2) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 7.2) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Re: VU Duo kapot? Starting....... #6 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 April 2013 - 21:07

Je ziet niet aan de elco dat hij stuk is. Ik zou voorzichtig zijn... na de elco gaat de spanningsregelchip stuk waar die elco aanvast zit. Omdat we er rekening mee moeten houden dat de elco stuk aan het gaan is, moet je je ontvanger niet onder spanning later staan. Stekker eruit. Een experiment om een nieuwe image te installeren kan je nog net wel wagen, maar je ontvanger niet aan zijn lot overlaten met de stekker erin.

 

Als een nieuwe image niet helpt is de C807 de meest waarschijnlijke oorzaak. Dat ding vervangen is eenvoudig, de chip vervanger is een lastig karwei.



Re: VU Duo kapot? Starting....... #7 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 April 2013 - 21:08

Ik denk dat je, tenzij er een stokoude image op stond, niet naar de bootloader hoeft te kijken... de huidige bootloader is al redelijk oud. Dus alleen de image erin flitsen.



Re: VU Duo kapot? Starting....... #8 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 12 April 2013 - 21:20

Bootloader hoeft ook niet aangezien Openpli 3.0 wel al probleemloos gedraaid heeft, als de bootloader nodig zou zijn dan zou de box helemaal niet doorstarten naar beeld toe



Re: VU Duo kapot? Starting....... #9 FrankieV

  • Senior Member
  • 223 posts

0
Neutral

Posted 12 April 2013 - 21:21

Heb hem proberen te flashen, maar alleen de Hdd rammelt nog maar een beetje. Rode led en verder niets nada.

Opstarten lukt helemaal niet meer. Ga effe uitzoeken wat voor een condensator ik moet hebben.


<p>Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 7.2) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 7.2) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Re: VU Duo kapot? Starting....... #10 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 12 April 2013 - 21:30

Zorg voor een low-esr elco. Standaard elco's zijn niet geschikt voor geschakelde voedingen.

Re: VU Duo kapot? Starting....... #11 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 April 2013 - 21:38

Het laatste inzicht was dat de condensator overlijdt door te hoogfrequente sigalen. Het was opgevallen dat de fabrikant van de chip waar de elco op zit een keramische condensator van 22uF in zijn voorbeeldschakeling gebruikt. Vu+ gebruikt 220uF en keramische condensatoren van 220uF bestaan niet (22uF is al absurd groot), wat wel eens de verklaring kan zijn voor deze ontwerpfout.

 

Vermoedelijk is de beste manier om dit op te lossen de elco te vervangen door een nieuwe elco van 220uF en parallel een keramische condensator te zetten van bijv. 1uF. De keramische condensator filtert de hoogfrequente signalen uit en beschermt daarmee de grote elco.

 

Een eerdere reparatiemethode was het gebruik van een elco met lage ESR.



Re: VU Duo kapot? Starting....... #12 FrankieV

  • Senior Member
  • 223 posts

0
Neutral

Posted 12 April 2013 - 21:56

Bedankt voor jullie info. Het zegt mij weinig, maar ik denk dat de gast in de electronica zaak het wel begrijpt.

 

Low-esr; kan ik dat controleren?


<p>Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 7.2) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 7.2) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Re: VU Duo kapot? Starting....... #13 FrankieV

  • Senior Member
  • 223 posts

0
Neutral

Posted 12 April 2013 - 22:05

Zijn dit goede? Ik weet niet wat de e=.. betekend. Ze zijn wel goed voor 105 graden.

 

De 263 220UV16T???

Attached Files


Edited by FrankieV, 12 April 2013 - 22:08.

<p>Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 7.2) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 7.2) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Re: VU Duo kapot? Starting....... #14 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 13 April 2013 - 08:14

ESR heet ook wel serieweerstand: Je moet de elco voorstellen als een kleine weerstand met een condensator er aanvast. Elektriciteit wekt vermogen op daar waar weerstand is, vermoedelijk wordt de C807 dusdanig belast dat er in de condensator te veel vermogen opgewekt wordt en de condensator zo voortijdig aan zijn eind komt. Wikipedia legt uit:

http://en.wikipedia....ries_resistance

Als je dit gelezen hebt begrijp je ook waarom keramisch zo belangrijk kan zijn: De interne weestand daarvan is heel erg laag, veel lager dan een elco met lage ESR.

Met die e= kan niet de serieweerstand bedoeld worden, die waardes zijn veel te hoog voor ESR. Temperatuur lijkt geen rol te spelen bij deze kwaal, maar als je de keus hebt zou ik 105 graden nemen.

Re: VU Duo kapot? Starting....... #15 FrankieV

  • Senior Member
  • 223 posts

0
Neutral

Posted 13 April 2013 - 09:36

Ik heb de elco gekocht welke ik hierboven liet zien.

22uf 16V 105C

Iets anders kon ik vandaag niet aankomen.

Reeds gesoldeerd, zonder het bord te demonteren. De oude elco eruit geknipt met een scherp kniptangetje.

Twee draadjes van 5 mm blijven dan staan. Met een naald 2 oogjes gebogen aan de elco en het resterende eraf geknipt.

Vervolgens klemmend om de draadjes uit het moederbord geschoven en vloeiend gesoldeerd.

 

En wat denken jullie........ Hij doet het weer :D

 

Wat moet ik toch zonder dit forum.

Guys weer bedankt voor jullie bijdrage.....


<p>Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 7.2) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 7.2) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Re: VU Duo kapot? Starting....... #16 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 13 April 2013 - 09:58

Hij doet het weer, maar je moet er rekening mee houden dat het probleem versneld kan terugkeren als de ESR van de nieuwe elco hoger is dan die van de oude.

Oogjes buigen vind ik een interessante manier van bevestigen!

Re: VU Duo kapot? Starting....... #17 FrankieV

  • Senior Member
  • 223 posts

0
Neutral

Posted 13 April 2013 - 10:10

Oke, ik weet nu hoe het moet. Heb ik er zo weer een nieuwe in. Ik heb er voor de zekerheid 2 gekocht.

De oogjes buigen is mijn eigen creativiteit. Ik vond het belangrijk 2 handen vrij te hebben tijdens het solderen.

Je moet trouwens niet onder de elco knippen, maar aan de onderzijde op 1/3 van de cilinder (elco).

Dan de elco er in het geheel uitpeuteren. Dan hou je 2 draadjes over met een kleine verdikking.

Deze heb ik er later ook nog afgeknipt, om een zo lang mogelijk recht draadje over te houden.

Het is toch een beetje een zenuwenwerk. Kleine ruimte met de hete bout, zo dicht bij de andere elco's.

Maar het is goed te doen.

 

Hij start nu enorm snel op. Zappen lijkt ook vlugger te gaan. Ik denk dat het probleem met de elco er langzaam insluipt.

Je krijgt steeds meer kleine probleempjes. Crash tijdens het starten van een opname. Na een herstart doet de afstandsbediening niets meer.

Spontane reboots en ga zo maar door. Ik hoop dat deze zaken nu over zijn!


Edited by FrankieV, 13 April 2013 - 10:13.

<p>Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 7.2) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 7.2) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users