Jump to content


Photo

Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6

Enigma2

  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 ni_hao

  • Senior Member
  • 846 posts

+5
Neutral

Posted 6 January 2011 - 17:01

Met deze bijdrage ben ik zeker niet uitputtend; het beoogt meer inzicht te geven in het mouten onder Enigma2 Open Embedded (OE) 1.6. Het is zeker voor verbeteringen/aanvulling vatbaar. In deze bijdrage worden Nederlandse en Engelse termen door elkaar gebruikt, hetgeen wel vaker gebeurt en kan worden gezien als een soort "vakjargon". Getracht is het
geheel inzichtelijker/begrijpelijker te maken door grafische ondersteuning (schermplaatjes).

1. Indeling
In deze bijdrage wordt alleen ingegaan op het mounten via CIFS en NFS in Enigma2 OE 1.6. Wat betreft het mounten van devices verwijs ik naar een andere bijdrage, welke hier is te vinden. Ook ten aanzien van het mounten via CIFS/NFS is het nodige veranderd. Voorheen werd er gemount via het bestand /etc/fstab of via /etc/auto.network, maar dat is feitelijk achterhaald. Ofschoon het nog steeds werkt via de bestanden fstab of auto.network wordt toch aangeraden te mounten via CIFS/NFS volgens onderstaande manieren. Niet voor niets heeft DMM de device manager zo gemaakt. Het mounten via CIFS en NFS kan op twee manieren: via de device manager (via het menu dus) òf door zelf direct de gegevens in het betreffende bestand te plaatsen. Beide manieren worden toegelicht. Begonnen wordt met het CIFS/NFS mounten via het menu, gevolgd door zelf gegevens in een .xml bestand te plaatsen met behulp van een teksteditor welke géén CR/LF (Control-Return/Line-Feed) maar enkel een LF (Line-Feed) aan het einde van een regel plaatst. Ik gebruik hiervoor EditPadPro maar UltraEdit is er ook een en zo zijn er nog wel meer. Dit zelf aanpassen van het bestand wordt als laatste behandeld, waarbij wordt uitgegaan dat kennis genomen van wat eerder in deze bijdrage is geschreven, zodat slechts in het kort op deze tweede manier kan worden ingegaan.

2. Twee manieren om te mounten via CIFS en NFS
Zoals in de inleiding vermeld zijn er twee manieren om via CIFS/NFS te mounten. Alvorens een extern device (dat kan een NAS zijn, maar ook een NSLu2, en/of een harddisk in een andere ontvanger en/of een harddisk van een computer (laptop) via CIFS of NFS te verbinden, dient eerst te worden gezorgd dat die devices of delen daarvan geschikt zijn om te mogen lezen en/of schrijven. Veelal worden een of meerdere externe devices gebruikt om multimedia gegevens op te plaatsen of op opnames van de ontvanger op te plaatsen. Evident dat in dergelijke gevallen het betreffende device of de map(pen) welke voor de CIFS/NFS worden gebruikt voorzien moeten zijn van de juiste rechten (lezen én schrijven) maar ook dat ze gedeeld moeten zijn. In deze bijdrage ga ik hier niet verder op in. Enerzijds wordt het te veel en zijn er verschillende Operatings Systemen terwijl er anderzijds genoeg over het delen van mappen e.d. te vinden is op het wereld wijde web (internet).

Goed, aangenomen dat de externe devices voorzien zijn van de juiste rechten en geschikt zijn om te delen, gaan we verder. Omdat voor iedereen haar/zijn externe devices anders zijn, zal iedereen het op haar/zijn manier moeten aanpassen. In deze bijdrage wordt slechts een voorbeeld gegeven, waarna het aanpassen van een ieder haar/zijn systeem niet al te moeilijk moet zijn opdat er gemount wordt via CIFS en/of NFS.

3. Externe device mouten via CIFS
Begonnen wordt met een CIFS mount van een Enigma2 OE 1.6 ontvanger naar een map op een computer. In het onderstaand voorbeeld heb ik mijn laptop als voorbeeld gebruikt.
Op mijn laptop heb ik een map gemaakt welke "_db8000" heet en welke is gedeeld met lees-/schrijfrechten. Verder heb ik op mijn laptop een gebruiker aangemaakt met de naam "db8000" en die gebruiker heeft volledige toegang tot de map "_db8000". Uiteraard heeft de gebruiker een wachtwoord om in te loggen op mijn laptop. Nu dat allemaal is geregeld, zullen we de instellingen op de ontvanger goed zetten. Behandeld wordt de mount via een LAN verbinding maar voor degene die een WLAN verbinding hebben geschiedt e.e.a. op analoge wijze.

Ga met de afstandsbediening van uw ontvanger naar: Menu-Instellingen-Systeem-Netwerk-LAN verbinding-Verbindingsbeheer en kies dan voor "Voeg een nieuwe netwerkverbinding toe". U komt dan in de verbindingseditor en ziet het volgende scherm:

Posted Image

We gaan nu de vereiste gegevens in stellen.

a. Actief: deze zetten we met de cursortoetsen op "activeren"

b. Lokale gedeelde map: dit is de naam van map/folder zoals u die straks op uw ontvanger ziet en toegang heeft tot de externe device. Deze map/folder is straks te vinden onder /media/net. Omdat in het voorbeeld als extern device de laptop is gebruikt, wordt de map "laptop" genoemd. Vul hier dus in: laptop.

c. Type verbinding: deze zetten we met de cursortoetsen op "CIFS share"

d. Server IP: hier wordt het LAN ip van de externe device ingevuld. Die device moet natuurlijk wel in hetzelfde netwerk zitten; d.w.z.in dezelfde range en hetzelfde subnetmask als de ontvanger. De gebruikte ontvanger heeft als ip: 192.168.2.x dus moet het externe device ook in de 192.168.2-range zitten. In het voorbeeld is dit het LAN IP van de laptop.

e. Server share: hier wordt de naam van de map/folder van de externe device ingevuld, welke gedeeld is en voorzien van de juiste rechten. Denk om de juiste tenaamstelling v.w.b. tekens en hoofd-/kleine letters. Zoals eerder vermeld wordt in het voorbeeld als naam gebruikt "_db8000".

f. Gebruik als harde schijf vervanging: omdat ik een harde schijf in de ontvanger heb, heb ik hier dus nee ingevuld.

g. Verbindings opties: ik heb alleen "rw" ingevuld; alleen lezen/schrijven dus

h. Gebruikersnaam: dat is de gebruikersnaam op uw externe device welke toegang heeft tot de te delen map/folder. In het voorbeeld dus "db8000". Ook hier weer aandacht voor de juiste
schrijfwijze.

i. Wachtwoord: dat is het wachtwoord dat bij de gebruikersnaam (zie punt 3h) behoort.

Als alles is ingevuld, ziet u het volgende:

Posted Image

Er zijn natuurlijk nog andere manieren om de mount te controleren. Bijvoorbeeld door in telnet in te tikken:
mount
of door naar de map "/media/netwerk" op uw ontvanger te gaan en te kijken of - in dit geval - de map "laptop" aanwezig is en u de data van uw externe device ziet.

De gegevens die u via het menu als mount zojuist hebt ingevuld, worden bewaard in het bestand /etc/enigma2/automounts.xml.

De CIFS mount is nu tot stand gekomen en zou actief moeten zijn. Op analoge wijze wordt een NFS mount tot stand gebracht. Daarom kunnen we op het mounten via NFS korter ingaan.

4. Externe device mouten via NFS
Nadat is uiteengezet hoe een CIFS mount tot stand komt, wordt op bijna anloge wijze een NFS mount van een Enigma2 OE 1.6 ontvanger naar een map op een extern device computer uitgelegd. In het onderstaand voorbeeld heb ik een NFS mount naar mijn tweede NAS uiteengezet. Van belang hierbij is dat op uw externe device wel NFS geactiveerd moet zijn (bijvoorbeeld nfsserver). Daarnaast moet u toegang hebben met uw ontvanger tot die externe device. Omdat ik een Linux NAS in het voorbeeld heb gebruikt moet ik dus op dat externe device (Linux NAS) toegang verschaffen voor mijn ontvanger. Ik heb heel mijn lokale netwerk (LAN) toegang gegeven door op dat externe device in het bestand /etc/exports te zetten:
/share/external/sdu 192.168.2.*/255.255.255.0(rw,async,no_root_squash)
. Hierbij is /share/external/sdu de externe harde schijf die aan mijn externe device (Linux NAS) hangt, zeg maar een harde schijf van mijn externe device. Daarnaast heb ik dus heel de range 192.168.2 toegang gegeven met als subnetmask 255.255.255.0. (De asteriks (*) achter 192.168.2 kan vervangen worden door een 0). Als laatste ziet u andere gegevens, waaronder "rw" (read-write). Indien u op uw externe device een bestand zoals /etc/exports wijzigt moet u wel de nfsserver/-daemon opnieuw starten. Hiermee is de externe device dus geschikt gemaakt voor externe toegang via NFS. Enerzijds vind ik de naam van de map/folder "/share/external/sdu" wat lang en anderzijds wil graag vanuit de hoofddirectory direct toegang tot mijn externe harde schijf van de NAS. Daarom heb ik in de hoofdmap (de root-directory) op mijn NAS een symbolische link (symlink) gemaakt, die ik "USBDisk1" heb genoemd en verwijst naar "share/external/sdu". Doordat deze direct verwijst naar de externe harde schijf van mijn NAS kan ik op de ontvanger straks de naam "USBDisk1" gebruiken.

Vervolgens wordt op de ontvanger net zoals bij CIFS is uiteengezet, met de afstandsbediening van uw ontvanger de instellingen voor een NFS mount goed gezet/ingevuld. Ga wederom naar: Menu-Instellingen-Systeem-Netwerk-LAN verbinding-Verbindingsbeheer en kies dan voor "Voeg een nieuwe netwerkverbinding toe". U komt dan weer in de verbindingseditor.

We gaan nu de vereiste gegevens in stellen.

a. Actief: deze zetten we met de cursortoetsen op "activeren"

b. Lokale gedeelde map: dit is de naam van map/folder zoals u die straks op uw ontvanger ziet en toegang heeft tot de externe device. Deze map/folder is straks te vinden onder /media/net. Omdat in het voorbeeld als extern device de tweede NAS is gebruikt, wordt de map "NAS2" genoemd. Vul hier dus in: NAS2.

c. Type verbinding: deze zetten we met de cursortoetsen op "NFS share"

d. Server IP: hier wordt het LAN ip van de externe device ingevuld. Die device moet natuurlijk wel in hetzelfde netwerk zitten; d.w.z.in dezelfde range en hetzelfde subnetmask als de ontvanger. De gebruikte ontvanger heeft als ip: 192.168.2.x dus moet het externe device ook in de 192.168.2-range zitten. In het voorbeeld is dat het LAN IP van de NAS2.

e. Server share: hier wordt de naam van de map/folder van de externe device ingevuld, welke gedeeld is en voorzien van de juiste rechten. Denk om de juiste tenaamstelling v.w.b. tekens en hoofd-/kleine letters. Zoals eerder vermeld wordt in het voorbeeld als naam gebruikt "USBDisk1". Dit is op mijn NAS dus een symlink naar de externe harde schijf van mijn NAS.

f. Gebruik als harde schijf vervanging: omdat ik een harde schijf in de ontvanger heb, heb ik hier dus nee ingevuld.

g. Verbindings opties: anders dan bij CIFS heb ik hier ingevuld: "rw,nolock,tcp". Sommige mensen prefereren een udp verbinding in welk geval tcp vervangen kan worden door udp.

Als alles is ingevuld, ziet u het volgende:

Posted Image


Daarna drukt u op OK van uw afstandsbediening en zou de NFS share tot stand gekomen moeten zijn. Dit kan gecontroleerd worden via het menu van de ontvanger: Menu-Instellingen-Systeem-Netwerk-LAN verbinding-Verbindingsbeheer. U komt dan in de mountview. Omdat ik meerdere mounts heb, worden deze in de mountview getoond. Het gaat om de tweede mount. Van belang is dat de globe (aardbol) aan het begin van een regel gekleurd is én (bijna) achteraan de regel een groene vink te zien is, ten teken dat deze mount actief is.

Posted Image

Zo kunt u dus meerdere CIFS en/of NFS mounts aanmaken. Ook de gegevens van NFS mounts worden bewaard in het bestand /etc/enigma2/automounts.xml.


5. Externe devices mouten door het bestand /etc/enigma2/automounts.xml te wijzigen
Nadat is uiteengezet hoe een CIFS en NFS mount van een Enigma2 OE 1.6 ontvanger tot stand is gekomen, wordt aangenomen dat u weet hoe u dit moet doen en dus welke gegevens benodigd zijn. Veel sneller dan via het menu en de mount manager kunt u de mounts aan laten brengen door direct het bestand /etc/automounts.xml te wijzigen. U dient dan uiteraard wel over de benodigde gegevens te beschikken: ip, map/folder-namen, etc. Onderstaand mijn automounts.xml bestand dat dus in /etc/enigma2 te vinden is. Tevens is het makkelijk indien u dit bestand op laat nemen in uw backup.
<?xml version="1.0" ?>
<mountmanager>
<nfs>
<mount>
  <active>True</active>
  <hdd_replacement>False</hdd_replacement>
  <ip>192.168.2.200</ip>
  <sharename>NAS2</sharename>
  <sharedir>USBDisk1</sharedir>
  <options>rw,nolock</options>
</mount>
</nfs>
<cifs>
<mount>
  <active>True</active>
  <hdd_replacement>False</hdd_replacement>
  <ip>192.168.2.20</ip>
  <sharename>laptop</sharename>
  <sharedir>_dm8000</sharedir>
  <options>ro</options>
  <username>db8000</username>
  <password>xxxxxxxxxxx</password>
</mount>
</cifs>
<nfs>
<mount>
  <active>True</active>
  <hdd_replacement>False</hdd_replacement>
  <ip>192.168.2.201</ip>
  <sharename>NAS1</sharename>
  <sharedir>Films</sharedir>
  <options>rw,nolock</options>
</mount>
</nfs>
<nfs>
<mount>
  <active>True</active>
  <hdd_replacement>False</hdd_replacement>
  <ip>192.168.2.50</ip>
  <sharename>NSLU2</sharename>
  <sharedir>/media/sdb1</sharedir>
  <options>rw,nolock</options>
</mount>
</nfs>
</mountmanager>

Dit bestand heb ik als bijlage gevoegd, waarbij wat betreft de CIFS mount het wachtwoord is "gecamoufleerd".

Als laatste nog de wellicht overbodige opmerking dat indien u op deze wijze gaat mounten u eventuele mounts uit /etc/fstab en/of /etc/auto.network moet verwijderen.
Ik hoop hiermede u wat meer inzicht te hebben gegeven in het mouten via CIFS en NFS.

Attached Files



Re: Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6 #2 Dvsat

  • Senior Member
  • 447 posts

+1
Neutral

Posted 6 January 2011 - 18:12

Mag ik je bedanken voor je bijdrage ( lees prima leesvoer ) met daarin een perfecte uitleg.
Kan zo in de WiKi worden geplaatst.
Ik heb van beide beschrijvingen even een BU gemaakt, nogmaals hulde Posted Image

P.s. Kan je s.v.p. het onderdeel PLi AutoBackup / AutoRestore Plugin patch ook zo'n duidelijke omschrijving maken ????

Re: Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6 #3 ni_hao

  • Senior Member
  • 846 posts

+5
Neutral

Posted 6 January 2011 - 18:23

Ik hoop dat het duidelijk is, maar dat is volgens mij pas het geval als iemand die niet weet hoe die CIFS/NFS moet mouten aan de hand van bovenstaande het is gelukt.
Probleem is dat als schrijver van dergelijk dingen je vaak in valkuilen trapt zoals dat moet zo en zo en dan is het voor een leek/beginner e.d. toch weer onduidelijk.
Hetzelfde geldt voor de andere bijdrage over mounten via fstab.

Wat autobackup/-restore betreft zou ik eerst alles opnieuw moeten installeren en kijken hoe het werkt, want ik heb het helemaal anders aangepakt (lees: scripts aan persoonlijke situatie aangepast). En da'sdan best wel ff werk.

Re: Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6 #4 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,408 posts

+395
Excellent

Posted 6 January 2011 - 20:27

Ik vind het een prima initiatief maar het zou helemaal toppie zijn als je dit, zoals mijn voorganger al aangeeft, in de wiki wilt plaatsen.

De wiki is tenslotte voor en door de gebruikers.
Dan hoef je hem 'alleen nog maar even te vertalen'. :lol:

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6 #5 Dvsat

  • Senior Member
  • 447 posts

+1
Neutral

Posted 6 January 2011 - 20:37

Wat autobackup/-restore betreft zou ik eerst alles opnieuw moeten installeren en kijken hoe het werkt, want ik heb het helemaal anders aangepakt (lees: scripts aan persoonlijke situatie aangepast). En da'sdan best wel ff werk.



Inmiddels ken ik en met mij vele anderen van dit board ene @ni_hao welke perfect alle stappen "uit de doeken" kan schrijven.
Enkele hebben al iets geprobeerd maar de eerste stappen c.q. volgorde van aanpak ontbreekt en is onduidelijk.

Met jouw basis en de uitgebreide toelichting begreep ik gelijk alles bij de (voorgaande) andere manuals !
Dus nogmaals, pleaseeeeeeeeeee....................................

Bij voorbaat dank (en ik weet inmiddels zeker, ook namens vele andere)

Re: Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6 #6 metoo

  • Senior Member
  • 1,573 posts

+33
Good

Posted 7 January 2011 - 10:34

Om NFS werkend te krijgen, instaleer je NFSserver op de box met de HDD, moet er nog meer geinstaleerd worden?
En moet er op de clients ook nog wat geinstaleerd worden?

ET10000 C C C C/T  2TB HDD ET7000 + ET6000 dvb-S  OpenPli Triax 88 multifeed quad LNBs VU Uno4K SE C+2TB HDD Mutant HD60


Re: Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6 #7 Dvsat

  • Senior Member
  • 447 posts

+1
Neutral

Posted 7 January 2011 - 15:35

Om NFS werkend te krijgen, instaleer je NFSserver op de box met de HDD, moet er nog meer geinstaleerd worden?
En moet er op de clients ook nog wat geinstaleerd worden?



Jawel, een verwijzing naar de map c.q. naam van de NFS servermap ....... bijv. "media/hdd/movie"

Re: Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6 #8 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 7 January 2011 - 17:54

Hartelijk dank voor deze stapsgewijze uitleg. Blijkbaar geschikt voor dummy's, want het is me nu voor het eerst gelukt om via de GUI een mount aan te maken (na vele mislukte pogingen daartoe ben ik in het verleden, met hulp van forumleden, overgegaan tot het aanmaken van mounts via fstab, wat wel goed ging). Vraag me alleen niet wat ik nu anders heb gedaan dan de vorige keren: volgens mij helemaal niets. Of is er iets veranderd waardoor het in 2.0 wel goed gaat?
Hoe dan ook: het werkt zoals het hoort!

Toch nog een dummy-vraagje: zou je in de inleiding ook nog even kunnen aangeven wat een CIFS en wat een NFS share is?

Ik hoop dat je van de moderators gelegenheid krijgt het eerste topic aan te passen, dan blijft het goed leesbaar.
VU+ DUO/UNO/Digiality 85cm multifocus-4 X twin-Inverto-LNB's/Triax 88 USALS/Logitech Harmony 300, 555, 600, 900 en 1100

Re: Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6 #9 metoo

  • Senior Member
  • 1,573 posts

+33
Good

Posted 7 January 2011 - 20:08

Om NFS werkend te krijgen, instaleer je NFSserver op de box met de HDD, moet er nog meer geinstaleerd worden?
En moet er op de clients ook nog wat geinstaleerd worden?



Jawel, een verwijzing naar de map c.q. naam van de NFS servermap ....... bijv. "media/hdd/movie"


OK, bedankt voor je antwoord, dat begrijp ik, en de NFS server activeren.

En moet bv NFS-utils nog geinstaleerd worden?

En op de clients NFS-utils-client?

Of is dat allemaal niet nodig?

ET10000 C C C C/T  2TB HDD ET7000 + ET6000 dvb-S  OpenPli Triax 88 multifeed quad LNBs VU Uno4K SE C+2TB HDD Mutant HD60


Re: Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6 #10 Dvsat

  • Senior Member
  • 447 posts

+1
Neutral

Posted 7 January 2011 - 22:04

Om NFS werkend te krijgen, instaleer je NFSserver op de box met de HDD, moet er nog meer geinstaleerd worden?
En moet er op de clients ook nog wat geinstaleerd worden?



Jawel, een verwijzing naar de map c.q. naam van de NFS servermap ....... bijv. "media/hdd/movie"



OK, bedankt voor je antwoord, dat begrijp ik, en de NFS server activeren.

En moet bv NFS-utils nog geinstaleerd worden?

En op de clients NFS-utils-client?

Of is dat allemaal niet nodig?



Simpel, op de "gever" installeer je de NFS server, met als servermap, ofwel "uitdeler" via de map media/hdd/movie.
Op je clients en/of mediaplayer(s) maak je een NFS-mount in de GUI naar de "IP gever"://media/hdd/movie.

Re: Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6 #11 duocams

  • Member
  • 12 posts

0
Neutral

Posted 16 October 2013 - 00:27

Perfecte uitleg, dank!

Heb sinds kort een duo2 naast de duo en heb de hdd van duo2 gemount op de duo.

Dat werkt prima met lokale ip's, wat ik eigenlijk wil is mijn duo op een andere lokatie gebruiken zonder schotel/card, alleen om opnames op de duo2 te bekijken.

Het lokale ip adres veranderen in het externe internet ip adres waarop de duo2 is aangesloten werkt echter niet.

Zijn er misschien poorten die geforward moeten worden hiervoor?



Re: Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6 #12 hermantel

  • Member
  • 18 posts

+1
Neutral

Posted 2 July 2015 - 05:01

Hallo,

Ik wil jullie vriendelijk bedanken voor de uitleg over CIFS en NFC mounting.

 

Ik had echt iets raars namelijk. Na een laatste PLI 4 update kon ik ineens wel de HDD van mijn VUDUO2 benaderen. Wat voorheen niet kon. Maar nu kon ik mijn externe USB Samsung HDD 2.5inch 500GB in mijn VUDUO2 ineens niet meer benaderen. Ook kon ik niet mounten of mount verwijderen. Toen heb ik NTC vervangen voor CIFS mounting en ondanks dat het systeem vast zat bij mount root VUDO activeren.(in root zit de usb HDD). Maar ik kreeg ik na een handmatige reboot toch ineens de hele root van de Vuduo te zien op de Vuduo2, inclusief de Samsung usb HDD. Ondanks dat mounts van de VUDUO op Niet verbonden staat. Rood kruis. Misschien is het een  bug in OpenPli4 voor VuDuo ? Maar goed na uren klooien om een bug te omzeilen, is het toch gelukt. ;)  Er is meer tussen hemel en aarde zullen we maar zeggen. Maar waarom ik ineens in mijn ROOT/VUDUO  niet meer kan unmounten en  mounten  en de verbindingen op niet verbonden blijven staan.. Zowel VUDUO als VUDUO2 krijg ik bij Root/VUDUO niet verbonden te zien. rood kruis. terwijl de verbindingen van Root/VUDUO2 netjes verbonden is en normaal kan activeren zonder dat de VUDUO2 vast blijft zitten en kan de netwerk mount gewoon activeren en geeft groene verbonden status aan. Probleem is opgelost, maar ik weet niet of meerdere mensen hetzelfde probleem hebben gehad. Normaal is het toch nagenoeg plug en play. netwerk scan. En root of HDD activeren en klaar. Hopelijk krijg ik wat feedback om te leren wat ik fout of goed heb gedaan. Groet Herman.



Re: Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6 #13 edensan

  • Member
  • 2 posts

0
Neutral

Posted 11 November 2017 - 08:46

goedemorgen,

Ik trek (bijna) mn haren uit mn hoofd...

Ik heb 2 ontvangers :

Vu+ solo 2 duo met usb1 1 TB harde schijf 192.168.1.85 -> moeder

VU+ solo 192.168.1.90 -> dochter

 

ik doe alles wat hierboven staat maar ik krijg geen connectie (had hiervoor een dreambox 800 hd die via netwerkverkenner verbinding maakte)

ik maak op dochter nieuwe verbinding 1e optie (voor activatie moedr/schijf) kies ik AUTOFS

Daarna kies ik ACTIVEREN

Naam geef ik HDDSOLO2

hierna kies ik NFS SHARE

server ip 192.168.1.85

server share /MEDIA/HDD (heeft cmod 777 rechten)

harde schijf vervanging JA

Verbindings opties: ONGEWIJZIGD

 

wat doe ik fout?

 

groet Edwin



Re: Hoe mounten via CIFS en NFS via Enigma2 OE 1.6 #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,676 posts

+1,740
Excellent

Posted 11 November 2017 - 13:46

Autofs zit niet standaard in een OpenPLi image. Dus welke software draai je precies op deze boxen?

 

En NFS server staat ook niet standaard op de box, daarvoor moet je de nfsserver extension installeren. Eens gedaan start je die op, en kun je met pijltjes links/rechts selecteren welk pad je wilt exporteren. Eens gedaan de box herstarten, en dan zou het wel moeten werken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users