Jump to content


Photo

Openpli 2.1 Ondertiteling voor doven?


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 riji

  • Senior Member
  • 183 posts

0
Neutral

Posted 18 November 2011 - 22:13

Weet iemand wat de keuzemogelijkheid:
"Ondertiteling voor doven en slechthorenden"
inhoudt?

Re: Openpli 2.1 Ondertiteling voor doven? #2 hemertje

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 33,471 posts

+118
Excellent

Posted 18 November 2011 - 22:22

waarschijnlijk teletextpagina 888

on the Glassfibre 1GB DVB-C...


Re: Openpli 2.1 Ondertiteling voor doven? #3 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 19 November 2011 - 09:03

Als de provider die netjes tagged als ondertitels voor doven en slechthorende dan kun je die automatisch laten zien, terwijl je de normale dan niet ziet. Ook kun je die voorrang geven zodat als er normale + slechthorende op een zender zitten tegelijkertijd dat je die voor doven eerder ziet (zodat je opmerkingen als lachen, klappen en zo ook ziet).

Helaas gebruiken de meeste zenders hiervoor niet de correct standaarden.

Edited by littlesat, 19 November 2011 - 09:03.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Openpli 2.1 Ondertiteling voor doven? #4 riji

  • Senior Member
  • 183 posts

0
Neutral

Posted 19 November 2011 - 11:46

Alvast dank.
Ik dacht dat deze optie ook een middel was om ALTIJD OVERAL ondertitels (teletekst t888) te hebben (mits beschikbaar uiteraard);
want dit is wat wij als beginnend slechthorende nodig hebben. Is dit eventueel op een andere manier te bereiken?

Een ander bijhorend probleem: neem de VRT-zender één: als er geen teletekst ondertitels beschikbaar zijn komt om de haverklap
op het scherm: " t888 www.vrt.be/888". Ik heb aan de VRT gevraagd of ze dit niet konden uitzetten of de frequentie verminderen,
maar ze antwoordden dat dit niet gaat. Nu is mijn vraag of er geen optie bij Audio - Ondertitel selectie - "Geen ondertiteling bij dit programma"
kan toegevoegd worden voor het tijdelijk uitzetten van standaard gewenste ondertiteling.
De schermmelding "t888 www.vrt.be/888" is al niet mooi en als er dan nog standaard onderschriften zijn wegens vreemde taal, dan kun je
die niet goed meer lezen.

Edited by riji, 19 November 2011 - 11:46.


Re: Openpli 2.1 Ondertiteling voor doven? #5 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 20 November 2011 - 11:06

Die ondertiteling voor doven en slechthorenden zal de nederlandse variatie zijn op wat ze in amerika "closed captioning" noemen.

Teletekst is een tekst-gebaseerd protocol, het zou dus wel in principe mogelijk zijn om een lijstje met "te negeren" boodschappen maken. Er moet alleen wel net even iemand zijn die daar zin en tijd voor heeft ;-) Vooral dat laatste is hier nog steeds een probleem...

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Openpli 2.1 Ondertiteling voor doven? #6 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 20 November 2011 - 20:05

ik heb in het verleden al een suggestie gedaan om dit te verhelpen : onthou de laatste 3 teletext regels, en vergelijk elke nieuwe regel met de 3 laatst getoonde regels. Zijn die hetzelfde, toon die text dan niet. Dit heeft als effect dat de teletext wordt 'uitgeschakeld' zolang de text dezelfde blijft (meestal een statische text met '888' erin of iets van die aard). Enkel de eerste 3 texten zullen getoond worden. Van zodra er nieuwe texten doorkomen (bvb start nieuw programma) dan worden die texten terug op het scherm gezet.
jullie reaktie was nogal flauw : als er 20 man aan een tafel zit, en ze zeggen alle 20 "ja" dan zou je maar 3x "ja" op het scherm zien, en niet de overige 17 keer, reden om deze logica niet te implementeren.
welnu, als ik al 3x "ja" gezien heb, dan hoef ik de volgende 17 "ja"'s niet meer te zien, dan weet ik het intussen wel.
DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: Openpli 2.1 Ondertiteling voor doven? #7 riji

  • Senior Member
  • 183 posts

0
Neutral

Posted 21 November 2011 - 14:31

Omdat ik vreesde dat het geprogrammeerd oplossen van deze zaak geen prioriteit zou krijgen,
suggereerde ik een de optie "tijdelijk uitzetten teletekst tot de volgende uitzending",
hetgeen dan misschien aan een sneltoets zou kunnen toegekend worden.

Re: Openpli 2.1 Ondertiteling voor doven? #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 21 November 2011 - 15:56

@jeanclaude: ik ben bang dat het (inderdaad) ongewenste neveneffecten geeft. Je moet er bijvoorbeeld rekening mee houden dat bij "live" evenementen vaak "real-time" updates gedaan worden en dat betekent ook regelmatig dat twee keer precies dezelfde tekst gestuurd wordt.

Ik ben nog steeds voor specifieke "negeer"-teksten.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Openpli 2.1 Ondertiteling voor doven? #9 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 21 November 2011 - 16:14

bij real-time updates komen er telkens "live" nieuwe woorden bij, dus is de nieuwe text verschillend van de vorige text. Zelfs als die text hetzelfde zou zijn, dan nog kan die in mijn voorstel 3x hetzelfde blijven en zal deze 3x getoond worden, voordat de routine inspringt.
ik had eigenlijk eerder iets verwacht van "te moeilijk om te programmeren" of zo.
nu ja, een lijst met negeer-texten is mij ook goed, dan steek ik meteen "888" in die lijst, want dit is meestal in die texten terug te vinden. En hoe dikwijls zou het gebeuren dat het cijfer 888 in "gewone" ondertiteling voorkomt ?
DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: Openpli 2.1 Ondertiteling voor doven? #10 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 21 November 2011 - 16:26

If 888 is een gewone teletekst pagina...!!!

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Openpli 2.1 Ondertiteling voor doven? #11 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 21 November 2011 - 17:52

If 888 is een gewone teletekst pagina...!!!

euh - die snap ik even niet. In NL en UK is 888 steeds ondertiteling, en geen teletextpagina. In andere landen kan 888 wél een gewone teletextpagina zijn - maar daar gaat het hier toch niet over ?
ik heb het over teletext ondertiteling via de gele knop, en dat hoeft inderdaad niet op 888 te zitten, je kan zelfs meerdere ondertitelingen tegelijk hebben. Maar als ik in de geselekteerde ondertiteling de text "888" tegenkom (text, niet de pagina) dan wil ik die text niet zien, want dan is het waarschijnlijk toch een technische text, en géén echte ondertitels.
DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: Openpli 2.1 Ondertiteling voor doven? #12 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 21 November 2011 - 19:59

Waar het om gaat is dat het niet alleen voor jou moet werken, maar voor iedereen, mar nog belangrijker, het moet geen negatieve bij-effecten hebben voor anderen. En daar zijn we dus wat voorzichtig mee.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users