Jump to content


Photo

Openpli update troubles topic

Algemeen

  • Please log in to reply
3101 replies to this topic

Re: Openpli update troubles topic #2861 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 24 January 2014 - 16:16

Ik denk dat men denkt dat wij geen zin hebben om "fouten" in het image te "verbeteren" als het DMM gaat, of zelfs dat we die expres er in laten zitten.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Openpli update troubles topic #2862 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 24 January 2014 - 16:17

Ter info.

 

Zelf heb ik ook nog een dm8000 in gebruik (een ander is weg vervangen door vuduo2). 

 

Ik heb (behalve in begin fase van pli 4.0 toen het nog experimenteel of alpha was) nooit problemen mee gehad.  Met pli 3.0 durfde hij al eens crashen maar zéér zéér uitzonderlijk. Met pli 4.0 nooit crash gehad.

Opnemen afspelen dvd iso's bekijken enz. Van interne hdd of via nfs netwerk ok , streamen ok , teletext ok, eigen lcd ok.

 

Wel nodig is swap space . De installatie van zram ongedaan maken en uw swap op of interne hdd of goede cf.

 

Zonder swap space kan hij al eens vastlopen als je dvd iso's of opnames afspeelt.

 

Ik bouw mijn image zelf en heb zojuist de allerlaatse build gedaan een 5 tal minuten geleden. Alles ok.

 

Als er mensen problemen hebben ligt het niet aan drivers ook niet aan pli 4.0 naar mijn mening. Maar door gebruik van sommige andere plugins . Welke..... dat weet ik niet.

 

Ik gebruik zo weinig mogelijk plugins.

 

De enige plugins die ik extra heb zijn : systemtools en een up to date oscam.



Re: Openpli update troubles topic #2863 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 24 January 2014 - 16:24

En dat strookt precies met wat wij zelf ervaren rond de dm8000. De drivers voor de 3.2 kernel zijn nooit zo stabiel geworden als voor de 2.6.18 kernel. Vandaar dat je echt moet zorgen dat er geen fragmentatie optreedt en een swap device helpt daar inderdaad bij. Hoeveel plugins je draait maakt over het algemeen 0,0 uit.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Openpli update troubles topic #2864 Snoete

  • Senior Member
  • 604 posts

+8
Neutral

Posted 24 January 2014 - 18:30

Wat veelzeggend is, is dat de huidige enigma, draaiend op een 2.6.18 kernel, met bijbehorende drivers, het gewoon prima doet, helemaal niks van dit soort problemen.

 

Erik, kun je mij uitleggen waarom het zo moeilijk is om nieuwste DMM drivers die waarschijnlijk het probleem veroorzaken te vervangen door de voorgaande drivers ?

Heb tot begin december nooit problemen gehad met PLi 4.

PLi stopt neem ik aan met het toevoegen van nieuwe DMM drivers aan PLi 4, waarom dan niet de laatst goed werkende drivers houden ?


-Triax 88cm schotel

-TD 20 flexi-block met 2 Inverto Black Premium Quattro LNB's

- Polytron Multiswitch 8 in / 8 out

- 2x VU+ Duo2, DM8000 HD PVR en een Zgemma H8.2H

 


Re: Openpli update troubles topic #2865 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 24 January 2014 - 18:47

Je moet niet vergeten dat de dm8000 al een hele tijd zo goed als niet meer ondersteund wordt door DMM. Sinds ruim een jaar is hij ook officieel "end of life". In de tijd dat de dm8000 met een 2.6.18 kernel in de DMM image kwam, waren er regelmatig driver updates. In de tijd dat DMM de slag maakte naar de 3.2 kernel, viel er al niet zoveel meer te verbeteren aan de drivers (met de functionaliteit die er toen was). Er zíjn dus gewoon heel weinig driver versies die op een 3.2 kernel kunnen draaien. Als je echt goede drivers wilt, dan moet je terug naar 2.6.18 en dat kan niet samen met OpenPLi 3.0 en 4.

 

Ik hoop dat het zo eens duidelijk is?


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Openpli update troubles topic #2866 Snoete

  • Senior Member
  • 604 posts

+8
Neutral

Posted 24 January 2014 - 19:09

Bedankt voor jou reactie (en het geduld), mij zul je hier verder niet meer over horen.

 

Ik blijf hangen bij DM8000-PLi 4 van begin december, die doet het hier prima ook zonder swap !


Edited by Snoete, 24 January 2014 - 19:10.

-Triax 88cm schotel

-TD 20 flexi-block met 2 Inverto Black Premium Quattro LNB's

- Polytron Multiswitch 8 in / 8 out

- 2x VU+ Duo2, DM8000 HD PVR en een Zgemma H8.2H

 


Re: Openpli update troubles topic #2867 DeBeek

  • Senior Member
  • 1,490 posts

+47
Good

Posted 24 January 2014 - 19:48

Ik denk dat men denkt dat wij geen zin hebben om "fouten" in het image te "verbeteren" als het DMM gaat, of zelfs dat we die expres er in laten zitten.

Dan begrijp ik niet waarom je jullie bouwserver al ruim 1 1/2 maand lang gammele images laat bouwen voor de DMM modellen ?

 

Je kan de boel net zo goed gewoon stop zetten...


Vu+DUO4K, (DVB-C FBC & DVB-S2X FBC twin tuner), OpenPLi Nightly Build, My-FullNightHD skin, Bluetooth remote,

2x Synology DS-116, 16 Gb USB3, Autotimer, Bitrate, EPG-Import, Ziggo Kabel-tv, Astra 28.2.


Re: Openpli update troubles topic #2868 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 24 January 2014 - 19:56

Ik denk dat men denkt dat wij geen zin hebben om "fouten" in het image te "verbeteren" als het DMM gaat, of zelfs dat we die expres er in laten zitten.

Dan begrijp ik niet waarom je jullie bouwserver al ruim 1 1/2 maand lang gammele images laat bouwen voor de DMM modellen ?

 

Je kan de boel net zo goed gewoon stop zetten...

Voor mij niet hoor.

Beter om dan te zeggen "niet updaten"

 

Dat doet @snoete ook niet.


ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: Openpli update troubles topic #2869 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 24 January 2014 - 20:01

Wel voor andere dm's dan de dm8000, weet ik het niet.

 

Maar voor de dm8000 is openpli 4.0 allesbehalve gammel. Eerder gewoon perfect en echt stabiel.

 

Maar nogmaals verwijder zram en gebruik swap op hdd (als je een hdd hebt uiteraard) en of cf en nooit enig probleem.

 

De drivers zijn ook goed. het enige dat die dm8000 heeft is eigenlijk te weinig ram. Dat was ok voor oudere linux kernels maar geeft in zeer beperkte mate een probleem met de nieuwere 3.2 kernel. Dit probleem is 100 % opgelost door gebruik van echte swap (geen zram).



Re: Openpli update troubles topic #2870 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,458 posts

+43
Good

Posted 24 January 2014 - 20:09

Trouwens, de 7020hd draait ook prima onder PLi4, naast mijn 8000's.


Edited by catastrofus, 24 January 2014 - 20:10.

2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 9.0r/nb) + een et10k/osmini ((nb) geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Openpli update troubles topic #2871 pinomans

  • Senior Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 24 January 2014 - 23:36

Ik ben teruggegaan van pli4 naar de laatste versie van 2,1 die van de week op de site stond.

De laatste tijd had ik last van dat het display op de DM8000 rare tekens gaf of vol met onzin stond en gewoon helemaal niets meer liet zien.

Net of de ontvanger helemaal uitstaat.

Geprobeerd met een schone Image maar hetzelfde.

Terug naar pli 3, zodra ik TT wil gebruiken gelijk problemen op het display en daarna leeg scherm. Probleem lijkt zelfs erger te zijn.

Nu met 2.1 blijft het scherm goed, ook als ik TT gebruik. Een aantal dagen aan het testen en nergens last van.

Ik kan echter geen plugins downloaden met de groene knop, is er een storing of moet alles met de hand worden geïnstalleerd?

Tijdens de initiële installatie heeft de DM gewoon de zaken zoals cc cam e.d. erop gezet.

 

Ik blijf tegen het probleem aanlopen dat de met een andere image van een andere bouwer zoals Newnigma de opgenomen bestanden op de HDD onzichtbaar zijn.

Ik heb mappen gemaakt voor de opnames zodat niet alles door elkaar staat maar per groepen zoals map Utopia, GTST, Pownews etc etc

Moet ik nu verplicht mijn HDD data kopiëren naar een andere disk om alles te blijven bewaren als ik naar een andere image ga?

Vind het heel irritant.


FC kunduz meer zeggen is niet meer nodig

Re: Openpli update troubles topic #2872 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,859 posts

+1,747
Excellent

Posted 25 January 2014 - 10:04

OpenPLi images zijn beschikbaar in drie "stadia":

- current: elke nacht een nieuwe image, en een up to date feed

- previous: build is gestopt, laatste nachtelijke image en de laatste feed is nog online

- end-of-life: images en feed worden niet meer aangeboden.

 

2.1 valt in de laatste categorie, behalve voor de DM800 (niet de SE), en de DM7025. Voor de DM8000 heeft Erik n.a.v. vragen zijn eigen gecompileerde 2.1 image online gezet. Dat is dus geen officieel image, en er is dus geen feed voor.

 

Ten aanzien van images zijn er twee types:

- volledig eigen ontwikkeling van de image

- de standaard Dream image met wat plugins

 

De eigen VU+ image valt bijvoorbeeld onder de eerste categorie, en ook de OpenPLi image (en daarmee alle images afgeleid van OpenPLi). En hoewel deze allebei iets draaien dat "Enigma2" heet, zijn ze niet zonder meer compatible.

 

In het geval van de HDD draait OpenPLi al een tijdje met het ext4 file system. Het zou best wel eens kunnen dat de DMM image (en alle afgeleiden daarvan, zoals Newnigma) nog op het oude ext3 zitten, en geen ext4 driver in de image hebben. In dat geval kunnen ze inderdaad de disk niet lezen.

 

Je kunt daar een parallel trekken naar de PC. Je kunt daar Windows of Linux op draaien (of zelfs MacOSX). Dat wil niet zeggen dat alles wat je onder Windows kunt ook onder Linux werkt. En andersom.

 

Voor DMM is de DM8000 end of life, deze wordt niet meer ondersteund. De drivers voor de kernel die wij gebruiken in OpenPLi 3 en 4 zijn minder stabiel als die voor de oude kernel in de OpenPLi 2 images. Daarnaast hebben nieuwere kernels meer geheugen nodig, en daar heeft de DM8000 niet al te veel van. Hierbovenop is het zo dat sinds DMM over is naar een closed source image, ons de mogelijkheid ontnomen is om in de DMM code te kijken. Er is dus geen reverse engineering meer mogelijk van nieuwe driver features (voor de DM8000 niet zo relevant) of afwijkingen van de standaard waar in de Enigma code omheen gewerkt is. Reden voor ons om de support voor DMM te droppen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Openpli update troubles topic #2873 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 25 January 2014 - 10:09

2.1 valt in de laatste categorie, behalve voor de DM800 (niet de SE), en de DM7025. Voor de DM8000 heeft Erik n.a.v. vragen zijn eigen gecompileerde 2.1 image online gezet. Dat is dus geen officieel image, en er is dus geen feed voor.

Waar ik aan wil toevoegen dat een aantal imho noodzakelijke packages, die je normaal uit de feed moet halen, in deze versie al "in" de image zitten, zoals bijvoorbeeld CCcam.

 

Maar ik hoor nu net weer verhalen dat de nieuwste 4 weer prima draait op de dm8000, dus misschien is die 2.1 helemaal niet meer nodig.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Openpli update troubles topic #2874 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,859 posts

+1,747
Excellent

Posted 25 January 2014 - 10:12

Behalve het probleem met de display en TT, dat blijft een probleem op de 3.x kernels.

 

Dat een DMM vast niet heeft, want ik had begrepen dat ze voor hun closed source versie een nieuwe TT oplossing hebben gemaakt, waarin vast deze bug niet op treed. Die code hebben we niet, dus dan houd het voor ons op.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Openpli update troubles topic #2875 dolphs

  • Senior Member
  • 983 posts

+8
Neutral

Posted 25 January 2014 - 10:50

@ Erik/ WanWizard en christophecvr - ik wil vandaag nog eens mijn dm8000 flashen met laatste openpli4.0 image en dan eens kijken wat er gebeuren zal, als ik 256Mb swap op een CF-card mount ...

 

Op de clients laat  ik de remote remote channel stream convert opnieuw de dm8000 bouquets uitlezen. Ik liep met 4 ( en 3 ) altijd tegen het irritante probleem aan dat bij 2 ( of meer ) streams de boel ging hikken en dat is erg irritant. Met 2.1 afgelopen maanden 0,0 problemen gehad op een lipsync her en der na. Enige wat op de dm8000 draait is OSCam ivm mijn smartcards en verder dus een kale OpenPLI-2.1 image, moet wel zeggen dat enigma2 geupdate kan blijven via een derde partij, zodat ik de box wbt enigma2 kan blijven updaten - MAAR: als alles met pli4.0 gewoon weer werkt is dat toch eens het proberen waard.



Re: Openpli update troubles topic #2876 DeBeek

  • Senior Member
  • 1,490 posts

+47
Good

Posted 25 January 2014 - 13:09

Even een aanvulling op het Display probleem, Vanmorgen de image van vandaag 25-1 geflasht om het nog eens te proberen.

maar helaas na 4x txt aan en uit zetten display zwart, dacht of de image van 8-12 er weer op of bv Newnigma erop,

eerst nog even zoeken op internet, op een ander forum lees ik ook een bericht over het display op OpenPLi daar kwam als oplossing

de Helderheid van display maximaal zetten saven via groene toets en weer terug zetten op de gewenste stand en weer saven.

 

Ja hoor tuurlijk wat heeft dit er nu mee te maken,,,

later dacht ik toch eens proberen (kan altijd nog terug naar oude of andere image)  en pot jan drie dubbeltjes, 1000x txt aan en uit gezet,

 

EN DISPLAY BLIJFT WERKEN..................................

 

Als dit inderdaad de oplossing is dan bied ik iedereen mijn excuses aan voor het langdradig doorzeuren en ook het boos worden.

 

Mijn Welgemeende Excuses hierbij...........

 

En dank aan Daan voor de oplossing..


Edited by DeBeek, 25 January 2014 - 13:13.

Vu+DUO4K, (DVB-C FBC & DVB-S2X FBC twin tuner), OpenPLi Nightly Build, My-FullNightHD skin, Bluetooth remote,

2x Synology DS-116, 16 Gb USB3, Autotimer, Bitrate, EPG-Import, Ziggo Kabel-tv, Astra 28.2.


Re: Openpli update troubles topic #2877 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 25 January 2014 - 13:13

Ik ben vooral wel benieuwd hoe dit dan werkt, maar ik ben bang dat we daar nooit achter komen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Openpli update troubles topic #2878 pinomans

  • Senior Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 26 January 2014 - 14:26

Even een aanvulling op het Display probleem, Vanmorgen de image van vandaag 25-1 geflasht om het nog eens te proberen.

maar helaas na 4x txt aan en uit zetten display zwart, dacht of de image van 8-12 er weer op of bv Newnigma erop,

eerst nog even zoeken op internet, op een ander forum lees ik ook een bericht over het display op OpenPLi daar kwam als oplossing

de Helderheid van display maximaal zetten saven via groene toets en weer terug zetten op de gewenste stand en weer saven.

 

Ja hoor tuurlijk wat heeft dit er nu mee te maken,,,

later dacht ik toch eens proberen (kan altijd nog terug naar oude of andere image)  en pot jan drie dubbeltjes, 1000x txt aan en uit gezet,

 

EN DISPLAY BLIJFT WERKEN..................................

 

Als dit inderdaad de oplossing is dan bied ik iedereen mijn excuses aan voor het langdradig doorzeuren en ook het boos worden.

 

Mijn Welgemeende Excuses hierbij...........

 

En dank aan Daan voor de oplossing..

Helaas werkt het niet. PLI4 erop gezet van vorige nacht. Na een halve dag werd het hele display gevuld met geel als een soort gordijn daarna weer zwart. De laatste versies van pli hebben gewoon problemen met TT en het display. Helaas.


FC kunduz meer zeggen is niet meer nodig

Re: Openpli update troubles topic #2879 dirocca

  • Senior Member
  • 1,667 posts

+59
Good

Posted 26 January 2014 - 14:30

heb je na het flashen de bovenstaande oplossing terug uitgevoerd?

 

grtz Philip


vuduo2 openpli6.1 1TB HDD 2xdualS2tuner

av receiver denon - samsung 4k hdr+ 65inch UE65MU7000 - bose accoustimas 7.1 :rolleyes:

tvv kaart & schotel(64cm), duo lnb, OSCAM

logitech harmony ultimate

 

 

 


Re: Openpli update troubles topic #2880 pinomans

  • Senior Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 26 January 2014 - 14:37

heb je na het flashen de bovenstaande oplossing terug uitgevoerd?

 

grtz Philip

Uiteraard, Zelfs meerdere keren. Scherm blijft pikzwart. Alleen een volledige herstart laat het display weer normaal werken tijdelijk.


FC kunduz meer zeggen is niet meer nodig



Also tagged with one or more of these keywords: Algemeen

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users