Jump to content


Photo

Mijn externe HDD heet ineens /media/USB


  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 qltel

  • Senior Member
  • 131 posts

0
Neutral

Posted 4 February 2012 - 12:04

Tot vandaag heette mijn harddisk /media/hdd. Nu is hij ineens alleen nog maar te vinden onder /media/usb. Hierdoor werken er bepaalde dingen niet meer (prullenbak, netwerkmounts enzo). Er is niets aangepast en ik heb hem al een paar keer herstart.

het is een externe 1,5 TB disc die via de USb aan een VU+Duo hangt. Wat moet ik doen om mijn HDD weer gewoon als /media/hdd te zien?

Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,716 posts

+1,741
Excellent

Posted 4 February 2012 - 14:46

USB devices worden inderdaad onder USB gemount nu.

De reden hierachter is dat linux geen vaste startup volgorde heeft. Als je meerdere devices hebt, dan is het volledig random welke als eerste op komt, en aan /dev/sda wordt toegewezen. Dat kan dus op een flinke ramp uitlopen. Hetzelfde gebeurt overigens ook met andere devices zoals netwerk kaarten, maar daar heeft een STB niet zo'n last van.

We zijn er nog niet helemaal uit hoe hier verder mee om moeten gaan.

Het zou mijn voorkeur hebben dat alle features gewoon werken, ongeacht de recording location. Als alternatief is het misschien ook wel handig om de instelling "use as HDD replacement" niet alleen voor CIFS en NFS mounts te hebben, maar generiek beschikbaar te maken voor alle mounts. En dan helemaal nooit meer iets mounten op /media/hdd, maar die symlinken naar het geselecteerde device.

Het is echter aan de heren dev's hoe dit opgepakt gaat worden...

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #3 qltel

  • Senior Member
  • 131 posts

0
Neutral

Posted 4 February 2012 - 15:38

Aha, het was dus toch niet zo'n stomme vraag als ik dacht.. :)

1 vraagje nog, ik heb het voorlopig opgelost met een mount /media/usb /media/hdd maar dat is natuurlijk weer weg na een herstart. Hoe kan ik dat commando er vast inzetten?

Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #4 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 4 February 2012 - 17:14

Niet doen. Vanaf morgen werkt je trashcan weer, op /media/usb.

Stel gewoon je opnamelokatie in op /media/usb/ via de settings en dan ben je klaar. 't Beestje moet een naam hebben, maar of je harddisk nu /media/usb of /media/hdd of /media/huppelepup dat maakt vanaf morgen niet meer uit.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,716 posts

+1,741
Excellent

Posted 4 February 2012 - 19:39

Blij te lezen dat mijn voorkeur overeenkomt met die van de ontwikkelaar... :)

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #6 qltel

  • Senior Member
  • 131 posts

0
Neutral

Posted 5 February 2012 - 11:46

Nu gaan bestanden die ik op m'n 2e VU+ wis via het netwerk zelfs in de prullenbak! Posted Image

Maar nog 1 vraag: Als ik naar de netwerkshares van m'n VU+ ga, staat daar nog steeds een Harddisk, deze verwijst nog naar de oude lokatie. Is dit te veranderen?

Edited by qltel, 5 February 2012 - 11:48.


Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #7 dukdalf

  • Validating
  • 237 posts

+10
Neutral

Posted 6 February 2012 - 19:10

Hallo,

Is dit probleem al opgelost?

Kan nog steeds niets in de prullenbak krijgen.

Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #8 qltel

  • Senior Member
  • 131 posts

0
Neutral

Posted 6 February 2012 - 19:14

Hallo,

Is dit probleem al opgelost?

Kan nog steeds niets in de prullenbak krijgen.


Op de lokale ontvanger gaat dat nu goed, maar als ik op m'n tweede box kijk en ik wil iets in de prullenbak gooien, dan gaat dat niet omdat hij denkt dat er maar 50MB vrij is op de schijf van de eerste box.

Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #9 dukdalf

  • Validating
  • 237 posts

+10
Neutral

Posted 6 February 2012 - 22:26

Helaas werkt het bij mijn Xtrend9000 niet.

Moet in eventueel een nieuwe instelling aangeven?

Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #10 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 7 February 2012 - 15:18

Ik heb het zelfde probleem, aangegeven in het update topic.
Het vervelende is dat het na een pli-update steeds wisselt. De ene keer is het /media/hdd, dan update je weer en wordt het /media/sda1, ook nog goed.
Maar wat gisternacht gebeurde is een ramp, opeens stonden zowel de usb stick alsook de hdd op /media/usb ingesteld, zodat de ontvanger (Xtrend 9000) niet meer wist wat nu de hdd en wat de usb stick was (/dev/sda1 = /media/usb en ook /dev/sdb1 = /media/usb), hetgeen op een ramp kan uitlopen. Dat is dus nog fouter dan het al was want dit is een conflict.

Ook na diverse reboots maakte dat verder -niet- uit.
Wat wel hielp was de stekkers omdraaien en de harddisk dan maar bovenin steken en de usb stick onderin.
Toen werd de harddisk /media/usb en de usb stick /media/sdb1.

maar of je harddisk nu /media/usb of /media/hdd of /media/huppelepup dat maakt vanaf morgen niet meer uit.

Nou wel degelijk dus, zoals je kunt zien uit mijn ervaringen. Hij stond op /media/sda1 en daar is mijn movie directory niet meer te vinden die staat nu op /media/usb.

Het zou bijzonder prettig zijn om daar eens wat stabiliteit in te brengen. Want bij de vorige versie bleef het ook gewoon netjes op /media/sda1 staan, ook na een reboot. Maar ik kan me voorstellen dat men het wijzigt als de toebedeling random gebeurt bij het opstarten, mede omdat er sprake is van meerdere ontvangers.

Als je meerdere devices hebt, dan is het volledig random welke als eerste op komt, en aan /dev/sda wordt toegewezen.

We zullen inderdaad moeten zien wat de developpers ermee kunnen. Wat ik me afvraag is of het niet gedaan kan worden als in windows. Die kan detecteren op welke usb poort iets zit aangesloten.
Stel maar eens een printer in. Zet pc uit, sluit hem op een andere usb poort aan en start de pc weer op, je zult zien dat hij opnieuw de drivers ervoor gaat installeren om dus op die poort te gebruiken. Dit gebeurt met zowat elke usb apparatuur op windows.
Ik vraag me dus af of Linux niet ook een bepaalde waarde toekent aan bepaalde poorten, een eigen ID of zoiets. Misschien is op zo'n wijze vast te leggen dat alles op poort 1 /dev/sda1 wordt en alles op poort 2 /dev/sdb1 bijvoorbeeld.
Maar ik ben geen programmeur en mijn kennis van Linux wat zoiets betreft is ook te gering, dus ik weet niet of zoiets mogelijk is.

Zou echter wel fijn zijn als dit mogelijk zou zijn, anders moet je elke keer gaan controleren of je usb apparatuur wel werkt c.q. gemount is zoals het zou moeten.
En anders liever terug naar een mount op /media/sda1 en /media/sdb1 i.p.v. op /media/usb hetgeen op device conflicten kan uitlopen.

Edited by Black Tiger, 7 February 2012 - 15:19.

Greetings, Black Tiger

Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #11 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 7 February 2012 - 15:48

De oplossing die de Linux kernel kenners aandragen is mounten per UUID of LABEL. Dan maakt het niet uit welke sd letter hij toevallig krijgt. Dat is overigens ook dezelfde methode als die Windows hanteert om je disk steeds dezelfde letter (of mountpoint) te geven.

Dat je disk de ene keer sda en de andere keer sdb heet, daar is een gegronde technische reden voor, en die is voor deze discussie niet interessant. Als je daarover wil discussieren, moet je bij de club van Linus Torvaldus zijn en niet bij OpenPLi. Da's meteen het antwoord op je vraag over het toekennen van vaste namen uit de kernel denk ik: Dat gaat niet gebeuren.

Wat wel een keer gaat gebeuren is dat er in Enigma een schermpje komt om je disks te beheren. Die vult dan de /etc/fstab voor je in. Ik kan alleen niets beloven over wanneer dat gebeuren gaat, dus tot die tijd moet je het met het handje doen.

Geef via telnet de opdracht "blkid", dan krijg je een lijstje met devices en welk ID ze hebben. Bewerk /etc/fstab, en voeg daarin een regel toe voor de disken die je een vaste plaats wil geven. Die regel ziet er dan ongeveer zo uit:
UUID=1234-5678-ABCD  /media/hdd  ext4  defaults  0 0

(het UUID kopieer je van je telnet sessie, haal de quotes wel weg, daar houdt fstab niet van)

Om te testen of hij goed is (aannemend dat je disk sda1 is):

umount /dev/sda1
mount /dev/sda1
mount

Je disk zou nu op /media/hdd moeten zitten, in het lijstje van de laatste "mount".

Een mogelijkheid waar ik ook nog bij stilgestaan heb is het mounten van bijvoorbeeld "front", "lower" en "upper". Dat vergt wel box-specifieke configuratie, omdat de detectie van de poort op elk apparaat anders is. Ook daarover doe ik geen belofte...
Real musicians never die - they just decompose

Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #12 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 7 February 2012 - 15:52

Maar wat gisternacht gebeurde is een ramp, opeens stonden zowel de usb stick alsook de hdd op /media/usb ingesteld..


Dat zou niet mogen gebeuren, deze commit had dat op moeten lossen:
http://openpli.git.s...b9800401dde1926

Heb je na 3 februari nog een upgrade gedaan?
Real musicians never die - they just decompose

Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #13 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 7 February 2012 - 19:39

Allereerst hartelijk dank voor de uitleg en de wijze om een oplossing via fstab uit te voeren.
Het was niet mijn bedoeling om een discussie over de werkwijze van Linux uit te voeren, het was een ideetje wat ik opperde, om te bezien of een soortgelijke werkwijze als windows gebruikte automatisch ook voor linux dus voor pli mogelijk was. Daarom gaf ik ook aan dat mijn kennis wat dat betreft niet toereikend was.
Uit jouw uitleg blijkt het dus niet helemaal zo te werken als ik dacht, dus weer iets erbij geleerd, waarvoor dank. ;)

Het ging mij dit ook meer om het euvel met de devices wat vannacht veroorzaakt werd en eerder niet gebeurde:

Heb je na 3 februari nog een upgrade gedaan?

Yep, zoals ik al schreef heb ik vannacht geupdate, dus dat is de nacht van maandag 6 op dinsdag 7 februari geweest.
En toen ontstond dus ineens dat euvel van dat zowel /dev/sda1 alsook /dev/sdb1 naar /media/usb verwezen. Wat ik dus min of meer heb kunnen fixen door de stekkers van de usb om te wisselen met elkaar (boven/beneden).

Menu informatie en dan "over" geeft aan "februari 7 2012 00:34:07" Openpli 2.1 en kernel 3.1.0.

Als je wilt kan ik komende nacht nog eens de stekkers terugsteken, dan rebooten en dan een nieuwe update doen als er iets aan gefixed wordt tenminste.

Ohja, vergeten erbij te zetten, gaat hier om een Xtrend ET9000.

Edited by Black Tiger, 7 February 2012 - 19:41.

Greetings, Black Tiger

Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #14 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 8 February 2012 - 15:07

Zoals gezegd wil ik nog wel eens testen, komt er nog een fix voor het dubbele devices probleem?
Greetings, Black Tiger

Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #15 dukdalf

  • Validating
  • 237 posts

+10
Neutral

Posted 15 February 2012 - 22:51

Ook dit probleem is weer opgelost, en de implementatie van de gecodeerde opname mogelijkheid is ook weer een zeer goede aanvulling.

Als beginnend gebruiker van OpenPli kan ik niet anders zeggen dan dat ik veel heb gemist voordat ik een Linux ontvanger heb genomen.
Altijd gedacht dat dit alleen voor de wizzkids was weggelegd, maar ook opa weet nu hoe het werkt.
Naast een financiële donatie wilde ik dit ook even via deze weg laten weten.

Groeten.

Edited by dukdalf, 15 February 2012 - 22:53.


Re: Mijn externe HDD heet ineens /media/USB #16 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,412 posts

+395
Excellent

Posted 16 February 2012 - 18:48

Altijd gedacht dat dit alleen voor de wizzkids was weggelegd, maar ook opa weet nu hoe het werkt.
Naast een financiële donatie wilde ik dit ook even via deze weg laten weten.

Groeten.

Ik denk dat het team ontwikkelaars dit ook prettig vindt om te lezen. Dat motiveert ook. :)
Mochten zij het niet lezen dan meld ik het wel aan hen.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.



2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users