Jump to content


Photo

Swap file


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 krieter

  • Member
  • 2 posts

0
Neutral

Posted 23 February 2012 - 17:43

Hoi,
Ik heb een USB stick van 128Mb op de PC geformatteerd in FAT32, hij is nu dus leeg.
En ik heb hem acjterin onze VU+DUO geplaatst om er een swap file op te zetten

Hoe ga ik te werk want in het menu vind ik niet dadelijk een verwijzing naar een swap file
Welke grootte geef ik die?
En hoe configureer ik alles?

Mvg, krieter

Re: Swap file #2 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,280 posts

+691
Excellent

Posted 23 February 2012 - 18:39

ALs het goed is heb je eigenlijk bij een E2 box geen swap nodig... Een swap is zo DM7000..... ;)

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Swap file #3 ferrarisat

  • Senior Member
  • 106 posts

+5
Neutral

Posted 23 February 2012 - 21:35

Installeer TS-panel op je VU
Daar kan je de swapfile maken
De swapfile kan je zo groot maken als je usb aan kan.
DM800HD open pli 2.0
Amiko Alien leuke test ontvanger
Xtrend ET5000 open pli
T90 met 13.0-19.2-23.5-28.2 + wat meer

Re: Swap file #4 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 24 February 2012 - 07:54

Of de systemtools die via de feed wordt aangeboden.

Re: Swap file #5 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,645 posts

+460
Excellent

Posted 24 February 2012 - 08:07

ALs het goed is heb je eigenlijk bij een E2 box geen swap nodig... Een swap is zo DM7000..... ;)


Ik snap ook even niet waar je swap voor nodig hebt, zoals Littlesat al opmerkt, dat is zo 'old school' ;)
Het geheugen is groot genoeg zodat swap overbodig is, tenzij je zoveel processen hebt lopen dat er geen ruimte meer is.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Swap file #6 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,017 posts

+640
Excellent

Posted 24 February 2012 - 08:22

Om een swap file op een USB stick te plaatsen moet je de stick in de box formatteren met ext3 formaat. Anders gaat het niet.

Om de swap file aan te maken en te activeren, installeer op jouw box Ppanel support en download de System Tools plug-in.
Je vindt nadien de systeem tools onder de blauwe knop Systeem tools Ppanels.

Willy

PS: wat mij stoort aan deze thread is de antwoorden.
Vraag: hoe installeer je een swap file.
Antwoord: Die heb je niet nodig.

Als je geen antwoord op de vraag wil geven, onthoud U dan van een antwoord AUB.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: Swap file #7 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 24 February 2012 - 08:36

Een swap file is een "oplossing", geen doel op zich. Blijkbaar heeft de OP (RAM) geheugen tekort, en dan vraag ik me af wat daar de oorzaak van is. Want dan los ik liever die oorzaak op, dan heeft iedereen er wat aan.

Als ik naar de dokter ga, dan zeg ik ook niet: "Ik wil een ontstekingsremmer". Dan zeg ik dat ik pijn in mijn schouder heb, dan mag de dokter concluderen dat er een ontsteking in zit, en schrijft me ontstekingsremmer voor. Als ik binnenkom en zeg dat ik een ontstekingsremmer wil, dan vraagt de dokter ook waarom en dan kijkt er niemand vreemd van op dat hij me niet gewoon geeft wat ik vraag.

Net als een dokter is een techneut geneigd om op zoek te gaan naar de achterliggende oorzaken. Als iemand om swap vraagt, heeft hij blijkbaar al geconcludeerd dat hij geheugentekort heeft. Of iemand heeft hem wijs gemaakt dat zijn box veel sneller wordt als hij een swapfile maakt. Of hij had nog een USB stick liggen en wil er iets leuks mee doen. Iemand met genoeg kennis om te concluderen dat zijn probleem opgelost kan worden met een swapfile, zal in het algemeen ook al de kennis hebben van hoe dit te doen, want dat gaat onder OpenPLi gewoon net als op elk ander Linux systeem.

Om maar meteen te concluderen dat de vraagsteller niet onder die eerstgenoemde categorie uit de vorige alinea valt vind ik inderdaad wat voorbarig, dus vraag ik gewoon schaamteloos: "Waarom wil je een swapfile maken?"
Real musicians never die - they just decompose

Re: Swap file #8 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,017 posts

+640
Excellent

Posted 24 February 2012 - 09:03

Milo: OK. Maar niet iedereen is ook dagelijks thuis in de linux wereld. Zodat enige specifieke linux help welkom is. BV. ikzelf werk reeds 40 jaar met computers. maar enkel sinds ik een box heb heb ik met linux kennis gemaakt.

Maar als een vraag niet in het plaatje past dan zijn ze wel zo koppig om geen antwoord te geven. Zoals op mijn opmerkingen over Oscam met 2 kaarten in de box.
grote stilte - nooit een antwoord op gekomen.
Veel interessanter is het natuurlijk om te discussiëren over het zelf compileren van Oscam dan te antwoorden op een vraag (met log file toegevoegd) waarom iets niet werkt.

Willy

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: Swap file #9 BBsat

  • Senior Member
  • 508 posts

+6
Neutral

Posted 12 March 2012 - 20:01

Om een swap file op een USB stick te plaatsen moet je de stick in de box formatteren met ext3 formaat. Anders gaat het niet.

Om de swap file aan te maken en te activeren, installeer op jouw box Ppanel support en download de System Tools plug-in.
Je vindt nadien de systeem tools onder de blauwe knop Systeem tools Ppanels.

Willy

PS: wat mij stoort aan deze thread is de antwoorden.
Vraag: hoe installeer je een swap file.
Antwoord: Die heb je niet nodig.

Als je geen antwoord op de vraag wil geven, onthoud U dan van een antwoord AUB.

Dit is tenminste een duidelijk antwoord op de gestelde vraag.

Ik wil nu ook een swap maken want alhoewel er dus alom beweerd wordt dat een swap file niet nodig en vooral ook uit de mode zou zijn blijkt mijn VU+ duo op een beetje veel EPG al vast te lopen.
En ja die leuke rytec sources kan je niet voor nix aanvinken :D

Nou heb ik nog een stickje liggen van 2Gb dat ik hier voor kan gebruiken.
Maar USB sticks zijn er met verschillende snelheden.
Geen idee wat deze kan maar mijn vraag is maakt dat in dit geval uit voor de swap file?
Of doe ik er beter aan een vers en lekker snel stickie aan te schaffen?

Re: Swap file #10 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 12 March 2012 - 20:13

Swap is een factor miljoen trager dan "echt" geheugen. Dus een 2x zo snelle stick is niet echt de moeite. Waar je naar streeft is dat de swap gebruikt wordt om "ongebruikt" geheugen terug te krijgen, zoals "lekken" in programma's, of code die voor initialisatie of fouthandeling gebruikt wordt. Als dat goed gaat, wordt de file nauwelijks gebruikt, en krijg je er wat meer vrije RAM voor terug. Voor applicaties die geheugen "lekken" werkt swap dus heel goed, het gelekte geheugen gaat eenmalig naar de swap toe en blijft daar onaangeroerd.

Op het moment dat de box ECHT in de knel komt, en fanatiek gaat swappen, wordt 't allemaal zo traag dat je toch iets anders wil doen dan nog meer swap maken.

Dus mijn advies, gebruik gewoon je oude stick.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Swap file #11 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 12 March 2012 - 20:45

Ik wil nu ook een swap maken want alhoewel er dus alom beweerd wordt dat een swap file niet nodig en vooral ook uit de mode zou zijn blijkt mijn VU+ duo op een beetje veel EPG al vast te lopen.


Op nieuwe boxen is swap niet nodig. Maar op een vuduo, met een zeer beperkte hoeveelheid ram, loop je inderdaad snel tegen de limiet aan.
En die limiet kan je wat oprekken met een swap file.
Sneller zal hij er niet van worden (understatement), maar hij zal iets minder snel uit z'n voegen barsten.

Re: Swap file #12 BBsat

  • Senior Member
  • 508 posts

+6
Neutral

Posted 12 March 2012 - 20:55

Milo, PieterG,
is duidelijk beiden bedankt.

Edited by BBsat, 12 March 2012 - 20:56.


Re: Swap file #13 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 12 March 2012 - 21:25

Op nieuwe boxen is swap niet nodig. Maar op een vuduo, met een zeer beperkte hoeveelheid ram, loop je inderdaad snel tegen de limiet aan.

Is 384MB een 'zeer beperkte hoeveelheid'?
Valt wel mee toch, meer een goede middenmoot tussen de echt beperkte boxen (als de Solo, de ET5000 en flink wat DM's) en de luxere varianten (UNO, Ultimo, ET 6x00/9x00).

Re: Swap file #14 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 12 March 2012 - 21:32

We hebben het hier over het geheugen wat in userspace beschikbaar is.
En 112MB voor userspace vind ik heel erg weinig, helemaal als e2 daar meer dan 100MB van wil gebruiken.

Re: Swap file #15 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 12 March 2012 - 21:37

En met die 112MB is de vuduo de box met verreweg het minste werk geheugen.
Zelfs de kleinste dreamboxen hebben nog 128MB
Dan de et5000 met 130MB
Dan de vu solo met 144MB
En dan de rest van de et's en vu's, met meer dan 200MB

Re: Swap file #16 Dimitrij

  • PLi® Core member
  • 10,027 posts

+338
Excellent

Posted 12 March 2012 - 21:49

Als u gebruik maakt van Transmission,swap zelfs als nuttige.
In ieder geval in mijn ET9000 hij nodig had.
Alleen het moet te maken op de harde schijf op yusb is het nutteloos.

Edited by Dima73, 12 March 2012 - 21:54.

GigaBlue UHD Quad 4K /Lunix3-4K/Solo 4K


Re: Swap file #17 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 13 March 2012 - 06:50

We hebben het hier over het geheugen wat in userspace beschikbaar is.
En 112MB voor userspace vind ik heel erg weinig, helemaal als e2 daar meer dan 100MB van wil gebruiken.


Hoe zit dit dan precies? Is er maar 112 MB beschikbaar gesteld en de rest wordt niet gebruikt? Is er een manier om dit gedeelte op te rekken?

Re: Swap file #18 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,280 posts

+691
Excellent

Posted 13 March 2012 - 08:04

slechts 112 MB userspace voor de VU DUO..... zouden hiermee de crashes te verklaren zijn waar elders een heel lang draadje over gaat.... En dat die grens nog eerder bereikt wordt sinds de nieuwe Kernels? En de meldingen met swap dat het dan (minder vaak of) niet vastloopt.... dan zou je nu eigenlijk misschien al voor de VU-DUO een swap moeten gaan "verplichten"? (of op een of andere manier moet VU meer RAM assignen naar Userspace als dat mogelijk is).

Edited by littlesat, 13 March 2012 - 08:05.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Swap file #19 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 13 March 2012 - 08:08

slechts 112 MB userspace voor de VU DUO..... zouden hiermee de crashes te verklaren zijn waar elders een heel lang draadje over gaat.... En dat die grens nog eerder bereikt wordt sinds de nieuwe Kernels? En de meldingen met swap dat het dan (minder vaak of) niet vastloopt.... dan zou je nu eigenlijk misschien al voor de VU-DUO een swap moeten gaan "verplichten"? (of op een of andere manier moet VU meer RAM assignen naar Userspace als dat mogelijk is).

De DUO ,et SWAP is één van de vele dingen die ik heb geprobeerd om van het DUO-op-nieuwe-kernel doodvonnis af te komen. Zoals je in het betreffende draadje kunt zien, werkt dat niet.

Re: Swap file #20 BBsat

  • Senior Member
  • 508 posts

+6
Neutral

Posted 13 March 2012 - 08:21


slechts 112 MB userspace voor de VU DUO..... zouden hiermee de crashes te verklaren zijn waar elders een heel lang draadje over gaat.... En dat die grens nog eerder bereikt wordt sinds de nieuwe Kernels? En de meldingen met swap dat het dan (minder vaak of) niet vastloopt.... dan zou je nu eigenlijk misschien al voor de VU-DUO een swap moeten gaan "verplichten"? (of op een of andere manier moet VU meer RAM assignen naar Userspace als dat mogelijk is).

De DUO ,et SWAP is één van de vele dingen die ik heb geprobeerd om van het DUO-op-nieuwe-kernel doodvonnis af te komen. Zoals je in het betreffende draadje kunt zien, werkt dat niet.

Het werkt waarschijnlijk niet tegen de ddo door de nieuwe kernel.
Maar bij andere geheugengerelateerde problemen mogelijk wel
Ik bedoel vastlopen op een beetje EPG, dat is toch niet meer van deze tijd :wacko:
Het lijkt @#$%&*!! wel een ouwe PC uit de tijd dat RAM nog onbetaalbaar was. :angry:


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users